Wet natuurbescherming
De Wet natuurbescherming (die waarschijnlijk in werking zal treden op 1 januari 2017) zal de Natuurbeschermingswet 1998, de Flora- en Faunawet en de Boswet vervangen.
Nieuw in deze wet zijn o.a. de nationale en de provinciale natuurvisie en een algemene programmatische aanpak, o.a. de programmatische aanpak van stikstof (PAS).
Verder komt er een koppeling met de Wabo en is er bij vergunningen sprake van 1 bevoegd gezag. In principe is dat Gedeputeerde Staten van de provincie waar het project/de handeling in hoofdzaak wordt gerealiseerd.
Voor gebiedsbescherming komen er a. aanwijzing van gebieden in Natuurnetwerk Nederland, b. facultatief ook voor “bijzondere provinciale natuurgebieden” en “bijzondere provinciale landschappen” en c. beschermingsregels in een provinciale verordening.
Voor soortenbescherming komen er drie regimes voor beschermde soorten. Er kan worden gewerkt met een goedgekeurde gedragscode. De bevoegdheidsverdeling voor soortenbescherming wordt straks als volgt:
a. De provincies krijgen de meeste bevoegdheden en taken;
b. Het Rijk blijft verantwoordelijk in bepaalde gevallen, o.a. waar regie op nationaal niveau onmisbaar is of waar er sprake is van nationale of internationale verantwoordelijkheden;
c. Gemeenten krijgen een loketfunctie en handhavingstaken bij de omgevingsvergunning waar een natuurtoets verplicht is.
Jurisprudentie
In recente jurisprudentie zijn de actuele ontwikkelingen met betrekking tot het natuurbeschermingsrecht al merkbaar.
Zo heeft de Voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op 6 november 2015 (201507651/1/R2) geoordeeld, dat een meldingsbevestiging bij een project/andere handeling onder grenswaarde niet op rechtsgevolg is gericht. Het ging in deze zaak om een kwestie in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS).
De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 24 februari 2016 (201501425/1/R6) geoordeeld, dat bij een passende beoordeling in het kader van een bestemmingsplan/inpassingsplan rekening moet worden gehouden met de effecten van de stikstofdepositie op reeds voorgenomen maatregelen van het Natura 2000-beheerplan en de PAS.
Er zullen vast nog meer interessante uitspraken volgen!